Jedním z největších nepřátel automobilů je koroze. Ochrana proti ní začíná už v hutích - role plechu jsou opatřeny základní protikorozní ochranou - jsou mastné. Dalším opatřením je zinkování, případně nanášení plastových vrstviček.
Další opatření probíhají již v lakovnách automobilek. Nejdříve se vše dokonale odmastí a pak se pomocí fosforových sloučenin vrchní vrstva plechu připraví na nanášení dalších hmot. Nejdůležitější je kataforéza (elektroforéza) - karoserie je ponořena do ochranného roztoku, který s kovem vytvoří pevnou vazbu. Ta je ještě posílena vypálením při 200 °C.
Dále přichází na řadu plnič, který má za úkol vytvořit jednolitý základ pro barvu auta. Po jeho vypálení následuje lakování odstínem a pak ještě tvrdým bezbarvým krycím lakem. Na každém středně velkém autě je použito přes tři kilogramy laku.
Protikorozní vrstvy | |
Ochrana spodku | - stovky mikrometrů |
Bezbarvý lak | - 35 až 45 mikrometrů |
Vrstva barvy | - 15 až 25 mikrometrů |
Plnič | - 35 mikrometrů |
Kataforéza | - 12 až 25 mikrometrů |
Fosfátování | - 5 mikrometrů |
Pozinkování | - 8 až 10 mikrometrů |