Jedním z největších nepřátel automobilů je koroze. Ochrana proti ní začíná už v hutích - role plechu jsou opatřeny základní protikorozní ochranou - jsou mastné. Dalším opatřením je zinkování, případně nanášení plastových vrstviček.
Další opatření probíhají již v lakovnách automobilek. Nejdříve se vše dokonale odmastí a pak se pomocí fosforových sloučenin vrchní vrstva plechu připraví na nanášení dalších hmot. Nejdůležitější je kataforéza (elektroforéza) - karoserie je ponořena do ochranného roztoku, který s kovem vytvoří pevnou vazbu. Ta je ještě posílena vypálením při 200 °C.
Dále přichází na řadu plnič, který má za úkol vytvořit jednolitý základ pro barvu auta. Po jeho vypálení následuje lakování odstínem a pak ještě tvrdým bezbarvým krycím lakem. Na každém středně velkém autě je použito přes tři kilogramy laku.
Protikorozní vrstvy | |
Ochrana spodku | - stovky mikrometrů |
Bezbarvý lak | - 35 až 45 mikrometrů |
Vrstva barvy | - 15 až 25 mikrometrů |
Plnič | - 35 mikrometrů |
Kataforéza | - 12 až 25 mikrometrů |
Fosfátování | - 5 mikrometrů |
Pozinkování | - 8 až 10 mikrometrů |
Tato webová stránka používá cookies
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Některé z nich jsou k fungování stránky nezbytné, ale o některých můžete rozhodnout sami. Můžete je povolit všechny, jednotlivě vybrat nebo všechny odmítnout.
Používání cookies
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Některé z nich jsou k fungování stránky nezbytné, ale o některých můžete rozhodnout sami.
Tyto soubory cookie jsou nutné pro základní funkce stránky, a proto jsou vždy povolené.
Analytické cookies umožňují majitelům webových stránek sledovat návštěvnost webových stránek. Anonymně sbírají a sdělují informace, které pomáhají k vylepšování obsahu stránek.
Marketingové cookies jsou používány pro sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazit reklamu, která je relevantní a zajímavá pro jednotlivého uživatele a tímto hodnotnější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.